Marina Eckhardt - mandoline | concerten, lessen en meer....
________________________________________________________________________________________


HOME

BIOGRAFIE

ENSEMBLES

AGENDA

LESSEN

WORKSHOPS

ZMGO

DISCOGRAFIE



Met pianist Christian Blaha

   
Duo Eckhardt/Blaha - piano

Duo Eckhardt/Blaha brengt een programma met romantische muziek uit de 2e helft
van de 19e eeuw maar het accent ligt op composities uit de 20e eeuw en
Oost-Europese muziek.


Duo Eckhardt/van Sleuwen
- pianoforte
 
De 18e eeuw is een bloeiperiode voor de klassieke mandoline.
Componisten als b.v. Vivaldi, Mozart, Beethoven, Hummel en Hasse schreven voor dit geliefde instrument. Niet zo verwonderlijk dat de repertoirelijst gesierd is met een aantal werken uit deze belangrijke periode voor de mandoline.

Duo Eckhardt/van Sleuwen brengt een parelend programma uit het Wenen rond 1800. Uitgevoerd op historische instrumenten of een kopie daarvan.
In 2007 bracht het duo een CD uit met werken van Hummel, Beethoven en Hoffmann onder het exclusieve label “Le chant de Linos”.

Luistervoorbeelden op pagina "DISCOGRAFIE"
 

Christian Blaha (1972) ontving vanaf zijn zesde jaar pianoles van zowel zijn ouders thuis, als van Gé Audenaert en Leen de Broekert aan de Zeeuwse Muziekschool. Rond zijn twaalfde levensjaar begon hij te experimenteren met het schrijven van composities, waarop hij na het voltooien van de middelbare school de studie  Muziektechnologie aanving op het Conservatorium van Utrecht. Na enkele jaren maakte hij de overstap naar het Conservatorium van Tilburg en studeerde daar achtereenvolgens Compositie (MA, cum laude) bij Alexandre Hrisanide (onder anderen een leerling van Nadia Boulanger), Piano bij Joop Albracht en Paul Komen, en Koordirectie (MA) bij Martien van Woerkum en Louis Buskens. Simultaan volgde hij jarenlang privéles Orkestdirectie bij Ed Spanjaard te Amsterdam.
Zowel in het klassieke als het lichte genre componeerde en arrangeerde Christian Blaha ruim tweehonderd uiteenlopende werken. Momenteel is een groot deel van zijn oeuvre in voorbereiding om uitgegeven te worden door DONEMUS (Publishing house of contemporary classical music). Onder zijn composities bevinden zich verscheidene concerti (zoals een Dubbel- en een Tripelconcerto, een Concerto voor saxofoon, Nubesconerto en een Pianoconcerto), vele koorwerken (zowel à cappella als met begeleiding, waaronder diverse missen, cantates en een requiem), uiteenlopende solo- en kamermuziekwerken (waaronder de Sonata per violino solo, 2 pianosonates en de Serenade for Strings) enkele symfonische gedichten (zoals Michael en de Draak, Ritterspiele, Noach en Vergänglichkeit) en vier symfonieën (waaronder Jahreszeiten, Titanic en The Great War - Der Groþe Krieg). In het 'lichte' genre componeerde hij tevens heel verscheidene (visueel) theatrale, instrumentale, als vocale werken voor concertlocaties en festivals (Festival van Vlaanderen, Zeeuws Nazomerfestival), waaronder diverse muziektheaters (Hotel Lijkzicht, Nebbens) en liederen op teksten van Peter Slager van de Zeeuwse band Bløf. Schrijfopdrachten ontving hij onder meer van het Limburgs Symfonie Orkest, het Nederlands Promenade Orkest, Het Zeeuws Orkest, het Xenakis Ensemble, Nieuw Amsterdams Peil, Belcanto Strings, Mathieu van Bellen en Femke Steketee. Hij arrangeerde onder zeer velen voor rockband PEER, Rik Mol, Stephan Geuzebroek en Glennis Grace. Daarnaast is hij tevens gefascineerd door de combinatie muziek en beeld, dat heeft geleid tot vele interessante experimenten.   
Christian Blaha is oprichter van het professionele Zeeuws Kamerorkest TY, waarmee hij gedurende een decennium als artistiek leider en dirigent vele succesvolle premières zowel van collegae als van zichzelf voor het voetlicht bracht. Tezamen met zijn vriend Tassilo Erhardt richtte hij tevens het semiprofessionele kamerkoor Melopoëia op, dat zich vele jaren ten doel stelde om zowel nieuwe composities, als premières in de nieuwe tijd van vergeten oude muziek voor het voetlicht te brengen. Blaha dirigeert en begeleid daarnaast vele amateurgezelschappen, waaronder het Middelburgs Kamerkoor, Vocal Group Nouveau en Koor Lichte Muziek A58 (waarmee hij onder meer met het vertolken van eigen composities tot twee maal toe Nederlands kampioen werd op het Nederlands Koorfestival).
Sinds 2012 is hij hoofdvakdocent compositie aan University College Roosevelt, het in Middelburg gevestigde Honours College van de Universiteit Utrecht. Aan de Universiteit van Utrecht heeft hij onlangs de graad van doctor (PhD) behaald met de dissertatie: ‘Wat in Middelburg kan, dat kan niet – Jeugd & Muziek Zeeland/Nieuwe Muziek Zeeland’.


Ad van Sleuwen
studeerde aan het Fontys Conservatorium de hoofdvakken Piano bij Gérard van Blerk, Theorie der Muziek bij Jan van Dijk en Orgel bij Hub. Houët. Verdere verdieping vindt hij later bij Luigi Tagliavini, Ewald Kooiman en Ton Koopman. Ad van Sleuwen is docent Orgel, Muziekgeschiedenis, Uitvoeringspraktijk en Theoretische vakken aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Publicaties over orgelhistorische zaken samen met Frans Jespers. De klank van historische orgels zet hij op een vijftiental CD 's. Verder geeft hij concerten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Rusland en Italië. Samen met de Russische pianiste Jelena Bazova vormt Van Sleuwen een pianoduo. Omdat hij in het gelukkige bezit is van een fraai gerestaureerde Erard concertvleugel uit 1844 speelt hij vooral literatuur uit de Erardperiode. Met dit repertoire geeft hij concerten in Nederland en Rusland en maakt hij regelmatig opnamen voor de NPS.
Website: www.advansleuwen.nl